Idrott och motion

Det finns många idrottsanläggningar
i Växjö kommun.

I Växjö simhall kan du simma
och leka i äventyrsbadet.
Du kan också träna i gymmet
och i olika motionsgrupper.
Sådan träning kostar extra
och ingår inte i simbiljetten. 

I Araby park arena
kan alla prova många olika aktiviteter.
Du kan testa fotboll,
dans och basket
och mycket annat.
Det kostar inget att vara med.  

I Areanastaden finns
olika sporthallar och planer.
Där finns också tre ishallar.

Vida Arena är den största ishallen
där ordnas hockeymatcher
och olika evenemang.

I den gamla ishallen och i träningshallen
tränar föreningarna.

På hösten och vintern 
finns det vissa tider
då alla som vill
får komma och åka skridskor.

Det finns flera fotbollsplaner
i Arenastaden.
Det finns en hall
där man kan spela boule.
Det finns en speciell hall för innebandy
och en annan för friidrott.

I Tipshallen kan man se
på fotbollsmatcher,
gå på mässor eller konserter. 

I Idrottshuset
kan du spela badminton,
squash och klättra.

Det finns många fotbollslag i Växjö.
De mest kända fotbollslagen 
heter Östers IF och Växjö DFF.
De spelar sina matcher
på Myresjöhus Arena i Arenastaden.

Vi har också ett känt hockeylag.
Det heter Växjö Lakers.
De spelar sina matcher i Vida Arena i Arenastaden.

På Spetsamossen finns en
Skatebana och en parkourbana. 

På Kampen nära simhallen finns en sandplan
där alla som vill kan spela
beachvolleyboll och beachhandboll.

I Växjö kommun finns många badplatser.
De största är Evedalsbadet och Arabybadet. 

Det finns många elljusspår runt om i kommunen.
Det populäraste spåret finns i Fyllerydskogen.
Där finns olika långa spår att gå eller springa i.
På vintern kan man åka skidor där. 

Om du vill veta mer om idrott och motion
i Växjö kan du ringa oss.

Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

Senast uppdaterad: 10 mars 2023