Etapp 4: In the Shade of the Sun

In the Shade of the Sun är ett nytt offentligt konstverk av Roland Persson och utgör det fjärde verket i Växjö Art Site. Det invigdes den 27 oktober 2012.

In the shade of the sun, konstverk av vagn

© Roland Persson/Bildupphovsrätt 2014

Verket, placerat på Kampaängen, är en hyllning till mångfalden i Växjö kommun och syftar till att gestalta viktiga symbolvärden som medmänsklighet och humanism.

I linje med ett inlämnat medborgarförslag vill Växjö kommun uppmärksamma invandringen till kommunen genom ett minnesmärke. Ambitionen är att spegla den dynamiska mångfald av nationaliteter och värderingar som råder i kommunen, och samtidigt bidra till att öka kunskapen om invandring idag och historiskt.

Mer information i Roland Perssons presentation , 319 kB..

Roland Persson är född 1963 och utbildad på Konsthögskolan i Umeå och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Roland Persson är skulptör med en säregen blick och kärlek för det förbisedda, det missförstådda och det oönskade.

Det är ett konstnärskap som inte räds starka effekter och som ofta väcker överrumplande och motstridiga känslor. Han förenar ett skickligt skulpturalt hantverk med en poetisk och brutal realism.

Kontakter

• Växjö konsthall