Lampaland

Lotta Lampa
6 juni - 14 september, Västra hallen, Växjö konsthall

Med sitt orädda och direkta tilltal skapar Lotta Lampa oktandoftande installationer och objekt som refererar till postmodernism och raggarkultur. I Lampas land möter laserskuren borstad plåt fluffiga syntetiska djurfällar i neon. Genomskinliga färgstarka plastdraperier flankeras av svetsade metallvaser, kluster av doftgranara och raggartärningar av glas. Lampaland är energi och skaparkraft 180 km/h! Det är grovt, lekfullt och brutalt. Det är en frustande lust som fått sitt eget språk från en uppväxt i Kalix med motorer, meck, ragg och norrländsk natur. Det är konst. Det är design. Det är Lotta och det är frihet!

Programpunkter

Heja Raggen och Varnissage för Lampaland, 6 juni

Lotta Lampas bjuder in till en cruise den 6/6 som en kick off för hennes utställning Lampaland. Vi samlas kl. 15:00 på Spetsamossens grusplan och kör genom stan för att sedan landa vid konsthallen och öppningen av utställningen kl. 17:00. Heja Raggen välkomnar alla typer av motorfordon, bil, epa, motorcykel eller moppe. Alla som kör raggen får en specialdesignad doftgran av Lotta Lampa. Det är gratis och ingen föranmälan krävs.

Fikavisning varje lördag

Varje lördag kl.14:00 är du välkommen på en guidad visning med kaffe å dopp. Vi kikar på utställningarna, snackar konst och tar en tår under ca 40 min. Det är gratis och ingen föranmälan krävs.

Sommarkollo, 1-4 juli

Är du 10-15 år, gillar att vara kreativ och vill du vara med och skapa Växjös coolaste cyklar och hänga med på cykel-cruise? Då ska du anmäla dig till konsthallens sommarkollo! Vi har fixat ett gäng cyklar och fyllt på vårt labb med kreativa och roliga material. Med inspiration från Lotta Lampas utställning Lampaland kommer vi pimpa och smycka cyklarna till ståndsmässiga crusing-hojar. Vi träffas på konsthallen 1-4 juli mellan 10:00-12:30. Varje dag avslutas med en liten kort cruice. Deltagande är gratis men det är begränsat antal platser så kolla att du kan vara med alla dagar och anmäl dig på konsthall@vaxjo.se redan idag. Varmt välkomna!

Barnvagnsvisning 5 september

Är du föräldraledig och sugen på en barnvagnsanpassad konstupplevelse så har du kommit helt rätt. Vi guidar dig och barnvagn genom våra utställningar och berättar om konstnärerna och verk och det är helt ok med joller och skrik.

Lampadagsfirande 14 september

Vi tackar av Lampaland och Lotta genom att fira Lampa-dagen!

12:30 Hissas Lampalandsflaggan. Kl. 13-14 möter du Lotta Lampa i ett konstnärssamtal med gästcurator Markus Emilsson. Samtalet är gratis och öppet för alla med nyfikenhet för konst, design och raggarkultur.

14:00-16:00 är det workshop för dig som kör EPA, drömmer om EPA eller bara vill skapa smycken för att pimpa familjens bil. Under ledning av Lotta Lampa gör du dina egna bildekaler, fönstertexter och backspegelssmycken. Ta med bilen, vi har material och verktyg. Workshopen görs i samarbete med Det fria ordets hus, är gratis och vänder sig till dig som är 15-18 år. Begränsat antal platser, föranmälan krävs. Säkra din plats på konsthall@vaxjo.se

Kontakter

• Växjö konsthall

Reception