Kombinera studier med idrott

Kungsmadskolans idrottsinriktningar öppnar dörrarna för dig som börjar gymnasiet hösten 2023. Vår idrottsprofil ger dig möjlighet att utöva idrott på skoltid oavsett om du väljer ett högskoleförberedande program eller ett yrkesprogram.

Idrottsprofilen har en lång tradition på Kungsmadskolan och att kombinera studier med idrott har länge varit ett populärt val bland våra elever. En anledning till det, är att vi har kompetenta instruktörer/lärare. Vi har ett väl utvecklat nätverk med föreningar och andra aktörer för att ge dig de bästa förutsättningarna. Här har du möjlighet att utvecklas i din idrott oavsett vilken nivå du spelar på; här finns både bredd och elit.

En annan anledning är vårt fokus på att skolan är viktig. Hos oss finns erfarenhet och tradition av att kombinera studier med idrott. Vi jobbar för att ha idrottsvänliga scheman, lärare och personal som har förståelse för en idrottande elevs situation. Vi använder oss även av undervisningsmaterial som finns digitalt för att kunna nås om du är iväg på tränings- eller landslagsläger. Dessutom läggger vi stor vikt vid att skapa en gemenskap mellan skolans idrottselever - oavsett vilket program du går på.

Mer information om våra idrottsutbildningar hittar du på gymnasival.vaxjo.se Länk till annan webbplats.

Riksidrottsgymnasium, RIG

Riksidrottsgymnasium erbjuds inom friidrott. Sista ansökningsdag är 15 oktober 2023.

Nationellt godkänd idrottsutbildning, NIU

Nationellt godkänd idrottsutbildning erbjuds inom bandy och simning. Sista ansökningsdag är 1 december 2023, därefter blir du kallad till uttagning.

Lokal idrottsutbildning, LIU

Du söker till idrottsprofilen samtidigt som du söker ditt gymnasieprogram. Ingen uttagning görs, utan det enda kravet är att du är aktiv i en förening i en av de aktuella idrotterna.

Kontakter

Senast uppdaterad: 19 september 2023