Någon att prata med om hur du mår

Alla kan må dåligt ibland. Det är inget ovanligt och du är inte ensam. Vill du prata med någon om hur du mår, hittar du bra länkar här. Det är viktigt att prata med någon om man inte mår bra.

I första hand rekommenderar vi att du pratar med din skolkurator eller skolsköterska för att få hjälp. De kan ge dig personlig rådgivning och vara ett stöd.

Öppenvård unga

Ibland kan en situation kännas svår att klara själv. Behöver du som ungdom någon att prata med är du välkommen att kontakta oss på Öppenvård unga. Det kan handla om saker hemma, bråk i familjen, hur du mår, kompisar eller skolan. Vi på Öppenvård unga finns till för att lyssna, stötta och göra vårt bästa för att försöka hjälpa dig. Till oss kan du komma själv eller tillsammans med din familj.

Ungdomsmottagningen i Växjö

ungdomsmottagningen Länk till annan webbplats. är inga frågor för små eller oviktiga. Alla som jobbar på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt och besöket är gratis. Hos ungdomsmottagningen kan du träffa både kvinnlig och manlig personal: barnmorska, gynekolog, kurator och undersköterska.

1177 Sjukvårdsupplysningen

sjukvårdsupplysningen Länk till annan webbplats. hittar du information om sjukdomar och råd om vård. Du kan ringa eller maila till sjukvårdsupplysningen dygnet runt om du har någon fråga.

BRIS, Barnens rätt i samhället

Du kan ringa eller mejla till BRIS Länk till annan webbplats.. Det går också att chatta med BRIS. Du kan prata med BRIS om vad som helst. Ingen fråga är för stor eller för liten. För dig upp till 18 år.

RFSL Kronoberg

RFSL Kronoberg Länk till annan webbplats. finns på Kronobergsgatan 5 i Växjö. Hit kan du komma och tjöta, bara vara eller prata om det som du tycker är viktigt. Vi lyssnar och tipsar utan att moralisera eller fördöma. Kan handla om din eller kompisens kom-ut process, svårigheter med familj och släkt, att bli respekterad för den du är eller bara lätta på ditt samvete.

Senast uppdaterad: 7 december 2023