Nu finns hjärtstartare på alla skolor och förskolor

Utbildningsförvaltningen beslutade under 2022 att göra en storsatsning på hjärtstartare – nu finns det hjärtstartare på samtliga grundskolor, förskolor och gymnasieskolor i hela kommunen.

- Det känns väldigt bra att vi har kunnat trygga arbetsmiljön ytterligare för våra elever och medarbetare, men också för andra som hyr och vistas i skolans lokaler, Anders Elingfors, förvaltningschef utbildningsförvaltningen.

Hjärtstartarna ska vara registrerade på Sveriges hjärtstartarregister som drivs av Svenska rådet för hjärt-lungräddning (HLR-rådet). Då blir alla hjärtstartare synliga för allmänheten och larmcentralen. Syftet är att den ska kunna användas i händelse av ett plötsligt, oväntat hjärtstopp. Om ett hjärtstopp inträffat i närheten kan larmcentralen dirigera en livräddare till platsen för att hämta hjärtstartaren.

Om hjärtstartare

Dagens hjärtstartare är enkla att använda. De ger talade instruktioner till användaren hur man ska göra och man kan inte ge en strömstöt om det inte är nödvändigt. En tidig strömstöt genom hjärtat kan få hjärtats eget elektriska signalsystem att börja fungera igen.

Senast uppdaterad: 20 april 2023