Elever från Kungsmadskolan tävlar i Yrkes-SM

Under Yrkes-SM, som pågår i Karlstad mellan den 23 till 25 april, finns flera elever från Kungsmadskolan med och tävlar i yrkesskicklighet.

En vinst eller ett fint resultat kan innebära en plats i Sveriges Yrkeslandslag. Det är respektive bransch som arrangerar tävlingarna och dessa ser olika ut beroende på yrket.

Kungsmadskolan har hela åtta elever som är med och tävlar.

Nora Dellheden som går Handels- och administrationsprogrammet åk 3 är en av tre finalister som tävlar i att bli bästa butikssäljare.

Jacob Örnberg som tog studenten från Industritekniska programmet hos oss i juni 2023 är en av sex personer som tävlar i att bli bästa svetsaren.

Leon Thorby Löfberg, Maja Olesen och Alexandra Hagmer som alla går i åk tre på Bygg- och anläggningsprogrammet inriktning måleri tävlar tillsammans med fem andra om att bli bästa målaren. Att tre elever från samma skola gått vidare till finalen har aldrig hänt tidigare.

Anton Broqvist, Emil Karlsson och Tekla Söderstjärna, alla i åk tre på Bygg- och anläggningsprogrammet inriktning husbyggnad, bildar ett lag som tävlar mot fem andra lag i att bli bäst inom husbyggnad trä.

Vi önskar alla våra elever stort lycka till.

Senast uppdaterad: 18 april 2024