Stängning av IV1 på gymnasiesärskolan

På grund av en utökad smittspridning av covid-19 i klass IV1 på gymnasiesärskolan kommer skolan att vara stängd för de elever som berörs. Det betyder att ingen undervisning kommer att ske mellan den 8 och den 14 september 2021 för den här gruppen. Beslutet är fattat efter samråd med smittskyddsläkaren i Region Kronoberg

Övriga elever fortsätter med närundervisning på skolan som vanligt, då vi inte har motsvarande smittspridning där.

Områdeschef och rektor kommer att ta fram ett förslag till hur den garanterade undervisningstiden som eleverna förlorar ska tas igen.

Vad gäller kring mat?

När skolan är stängd kommer berörda elever kunna beställa och hämta ut kylda/frysta matlådor. Det kommer finnas avhämtningsplatser vid Kungsmadskolan i Växjö samt i Braås, Gemla, Ingelstad, Lammhult och Rottne från och med torsdag den 9 september, mellan kl. 08:00-11:00

Beställning av matlådor ska göras senast klockan 12:00 senaste vardagen före avhämtning.

I e-tjänsten anges önskad hämtningsplats samt eventuellt behov av specialkost. Det är möjligt att hämta upp fem portioner vid samma tillfälle. Exakta platser och utlämningstider hittar ni också i länken ovan. Mat för avhämtning är kall eller fryst.

Nu hjälps vi åt

Under den tid som beslutet gäller förväntar vi oss att av er elever att ni stannar hemma under denna period. Vi uppmanar er att inte träffa andra utanför familjen mer än absolut nödvändigt och avstå gärna från fritidsaktiviteter.

Vid sjukdom ber vi er rapporterar in detta till skolan och att kontakt tas med hälso- och sjukvården för testning vid infektionssymtom. Om elev får positivt svar på PCR-test för covid-19 ber vi er meddela skolan.

Det är aktuellt smittläge för elever och personal som avgör om eleverna kan återgå till närundervisning den 14 september.

Om ni önskar mer information hänvisar vi er till mentor eller skolledningen.

Senast uppdaterad: 17 februari 2022