Vinnare av Kockduellen av Restaurang- & Livsmedelsprogrammet

Fredagen den 11/1 arrangerades Växjös Stadsfinal i Kockduellen av Restaurang- & Livsmedelsprogrammet, en tävling för elever i årskurs 8 och 9, i samarbete med hem- & konsumentkunskapen på grundskolorna.

Laget som vann kommer ifrån Elin Wägnerskolan och består av Wanda Nordin och Jacob Lindahl.

De hade en bestämd råvarukorg som de under 90 minuter fick laga en egen varmrätt utav.

Sin rätt har de döpt till ”Green Peace” för att de vill visa att matlagning inte behöver ske på bekostnad av miljön och så är det en anspelning på de gröna ärtorna (green peas) som finns i de vegetariska grönbollarna.

Andra framträdande detaljer i rätten är morotspurén med brynt smör, prästostchips och friterad grönkål.

Juryns motivering lyder som följer:

”Det vinnande laget har genom sin kreativitet, både vad det gäller upplägg och smakbild, imponerat på juryn.

Man har lyckats få med dolda smaker i sin rätt, till exempel det brynta smöret i morotspurén samt ärtorna och örterna i bollarna.

Man har visat på en god hantverksskicklighet i planering såväl som tillagning av sin rätt.

Rättens komposition är mycket bra och man har levererat en väl sammanhållen tallrik.

Samarbetet i gruppen har fungerat mycket bra.”

Senast uppdaterad: 21 januari 2019