Kinnevaldsgården vinner Arla Guldko 2023

Det särskilda boendet Kinnevaldsgården i Växjö har vunnit Arla Guldko 2023 i kategorin Bäste seniormatglädje. Priset delades ut på måndagskvällen, den 8 maj.

Kinnevaldsgården fick priset för sitt teamarbete. Så här står det i motiveringen:

”Verksamheten har fångat helheten kring alla aspekter av måltiden, där framgångskonceptet för att skapa matglädje är det tydliga teamarbetet mellan måltidspersonal, omsorgspersonal och seniorer. Måltiderna och inte minst mellanmålen, som utgör en viktig del av näringsintaget hos de äldre, utgår från seniorernas behov, tycke och smak. De engageras och inkluderas vilket bidrar till att maten på tallriken i slutändan också äts upp.

Med en hög kunskapsnivå, genuin värme och engagemang i hela personalgruppen, lyckas de få en fungerande och trevlig måltid även för de allra sköraste seniorerna. Detta väl inarbetade arbetssätt lyckas de även framgångsrikt vidareförmedla till nya kollegor som ansluter till verksamheten.”

- Vi är hedrade och stolta över att ha vunnit det här priset. Vi har jobbat länge med att lyfta matglädje för alla våra omsorgstagare, till exempel genom boenderåd för att kunna tillmötesgå deras önskemål när det kommer till maten och måltiden. Vi brukar säga att tiden på Kinnevaldsgården ska bli den bästa tiden i livet och då är måltiden en viktig del, säger Ninnie Gustafsson, undersköterska på Kinnevaldsgården.

På plats i Stockholm för att ta emot priset var förutom Ninnie Gustafsson, även kollegan Anna Egonsson, också undersköterska samt kocken Charlotta Dambert, som alla jobbar på Kinnevaldsgården. Vinsten är utöver äran, statyetten Arla Guldko, ett exklusivt diplom och ett utbildningsstipendium.

Övriga finalister i kategorin Bästa seniormatglädje var:

• Seniorköket/Lundagården i Uppsala
  • Tre Stiftelser i Göteborg

Tävlingen Arla Guldko är ett initiativ från Arla och ska sätta ljus på verksamheter inom de offentliga köken som jobbar med matglädje och sätter fokus på kvalitet, hållbarhet, råvarar i säsong, minskat svinn och pedagogik. Det delas ut priser i flera kategorier, bland annat Bästa seniormatglädje, Bästa matglädjeförskola och Bästa matglädjeskola.

Senast uppdaterad: 9 maj 2023