Beslut om distansundervisningen helt under vecka 9

Utifrån rekommendation från smittskyddsläkaren i Region Kronoberg kommer gymnasieskolorna i Växjö övergå till distansundervisning under vecka 9, alltså perioden den 1–5 mars. Distansundervisningen sker i realtid och eleverna ska delta i utbildningen hemifrån.

Undantag

Målet är att ha så få undantag från distansundervisning som möjligt, men i beslutet finns öppning för att ha vissa delar på plats på skolan. Tidigare har vi gjort undantag för vissa IVÄ-kurser på måndagar – dessa gäller inte under vecka 9. Däremot kommer en del prov och andra examinationer att genomföras på skolan, besked om detta kommer från ansvarig lärare. Liksom tidigare kan också undantag göras av studie-sociala anledningar. Skolan har rutiner för detta och kontaktar berörda.

Lunch

Lunch finns att beställa från måltidsenheten på följande länk; Beställ skolmat för avhämtning - Växjö kommun (vaxjo.se) Länk till annan webbplats. För de som av undantagsskäl är i skolan under lunchtid kommer lunch att serveras i matsalen.

Återgång

Utifrån nuvarande information planerar vi får återgång från och med vecka 10 enligt det upplägg som fanns planerat innan sportlov. Nedan framgår veckoplanering för veckorna fram till påsklovet, vecka 13.

Veckoplanering

Tabell över veckoplanering

Vecka

Undervisning

Vecka 8

Sportlov

Vecka 9

All undervisning på distans

Vecka 10

Åk 1: distansundervisning

Åk 2: undervisning på skolan

Vecka 11

Åk 1: måndag distansundervisning, Tis-fre: undervisning på skolan

Åk 2: måndag undervisning på skolan, tisdag-fredag distansundervisning

Vecka 12

Åk 1: distansundervisning

Åk 2: undervisning på skolan

Vecka 13

Påsklov

Nu hjälps vi åt

Under den tid som beslutet gäller förväntar vi oss att eleven bedriver sina studier utifrån skolans schema i realtid samt att eleverna håller social distans. Vi förväntar oss av er som vårdnadshavare att ni håller era barn hemma under denna period. Uppmana barnen att inte träffa andra utanför familjen mer än absolut nödvändigt.

Har ni frågor och funderingar är ni välkomna att kontakta oss på skolan.

Senast uppdaterad: 16 februari 2022