Välkommen till Katedralskolan

Till dig som blivit antagen till Katedralskolan i Växjö

Vi är glada över att du har valt att studera hos oss och hoppas att du ska trivas. Våra mål är att i en trygg och stimulerande miljö bedriva gymnasial utbildning av högsta kvalitet och på bästa sätt förbereda dig som elev för vidare studier. Vi förväntar oss att du gör ditt allra bästa för att ta tillvara på tiden på Katedralskolan.

Måndagen den 19 augusti träffas årskurs 1 i aulan kl. 09.00. Där kommer ni att hälsas välkomna samt få allmän information. Efter detta följer ni klassvis med era mentorer som kommer att ansvara för resten av dagen. Skollunch serveras och dagen avslutas med en föreläsning i aulan kl. 14.30-15.00.

Tisdagen den 20 augusti kommer du att ha ett kortare samtal med din mentor (se frågor nedan). Efter lunch genomförs program- och klassvisa aktiviteter.

Du kommer att bli tilldelad ett skåp första dagen som låses med medtaget hänglås. Är du som elev berättigad till busskort får du åka med gratis första dagen om du talar om för chauffören att du ska börja på Katedralskolan.

Under din skoltid kommer du att låna en dator. I välkomstbrevet som skickats hem finns ett låneavtal bifogat som du och vårdnadshavare läser igenom och signerar samt tar med till skolan första skoldagen, eftersom datorer kommer att lämnas ut redan under första veckan. För att du ska kunna hämta ut en dator så måste du ha med låneavtalet signerat av vårdnadshavare.

Vi vill flagga redan nu för att vi under vecka 37 kommer att bjuda in elever och vårdnadshavare till välkomstsamtal med mentor.

Rutiner för klassindelning och antagning.

Om du har några funderingar innan skolstarten hör gärna av dig till skolan.

Varmt välkommen hälsar skolledningen med personal

Frågor till tisdagens samtal.

• Vilken skola har du gått på?​
  • Varför valde du Katedral och det program du valt?​
  • Hur känns det att börja på gymnasiet?​
  • Känner du någon annan i klassen?​
  • Vad tycker du om att göra på din fritid?​
  • Vilka ämnen gillar du mest?​
  • Finns det något jag som mentor behöver veta om dig? ​
  • Har du fått stöd i skolan tidigare?(exempelvis studiehandledning, lägre tid på prov, speciallärarstöd, inlästa läromedel m.m.)
Senast uppdaterad: 16 februari 2022