Här kan du läsa om de kurser
som du kan välja
på gymnasial nivå.
Svenska/Svenska som andraspråk
- Delta i samtal och diskussioner.
- Muntliga framträdanden, till exempel redovisa arbeten man gjort.
- Läsa och förstå texter av olika slag.
- Använda dator för att skriva och hämta information.
- Litteratur och film.
- Använda ordböcker, uppslagsböcker och dator som hjälpmedel.
Matematik
- Träna räknesätten.
- Lösa matematiska problem i vardagen.
- Enkla diagram och tabeller.
- Använda dator och miniräknare som hjälpmedel.
- Matematik med pengar, klocka, almanacka, måttband och våg.
- Geometri.
Engelska
- Enkla uttryck, fraser och meningar.
- Skriva enkla ord och meningar.
- Läsa enkla böcker.
- Vardagsliv och traditioner i ett engelsktalande land.
- Lärprogram på dator och på video.
Samhällskunskap
- Vi läser och pratar om aktuella händelser.
- Vi pratar om regler och lagar.
- Vi söker information i till exempel tidningar och på internet.
Geografi
- Kontinenter, hav, länder, öar, berg, öknar, region och orter.
- Jordens naturresurser.
- Jordens befolkningstillväxt, hur folk flyttar och städer växer.
- Klimatförändringar och vilka konsekvenser de kan få i olika delar av världen.
- Kartor
Hälsa
- Kost och hälsa.
- Sociala relationer för att må bra.
- Hälsofrämjande aktiviteter.