Det finns många idrottsanläggningar
i Växjö kommun.
I Växjö simhall kan du simma
och leka i äventyrsbadet.
Du kan också träna i gymmet
och i olika motionsgrupper.
Sådan träning kostar extra
och ingår inte i simbiljetten.
I Araby Park Arena
kan alla prova många olika aktiviteter.
Du kan testa fotboll, dans,
parkour och basket
och mycket annat.
Det kostar inget att vara med.
I Areanastaden finns
olika sporthallar och planer.
Där finns också tre ishallar.
Vida Arena är den största ishallen
där ordnas hockeymatcher
och olika evenemang.
I den gamla ishallen och i träningshallen
tränar föreningarna.
På hösten och vintern
finns det vissa tider
då alla som vill
får komma och åka skridskor.
Det finns flera fotbollsplaner
i Arenastaden.
Det finns en hall
där man kan spela boule.
Det finns en speciell hall för innebandy
och en annan för friidrott.
I Tipshallen kan man se
på fotbollsmatcher,
gå på mässor eller konserter.
I Idrottshuset
kan du spela badminton,
squash och klättra.
Det finns många fotbollslag i Växjö.
De mest kända fotbollslagen
heter Östers IF och Växjö DFF.
De spelar sina matcher
på Myresjöhus Arena i Arenastaden.
Vi har också ett känt hockeylag.
Det heter Växjö Lakers.
De spelar sina matcher i Vida Arena i Arenastaden.
På Spetsamossen finns en
Skatebana och en parkourbana.
På Kampen nära simhallen finns en sandplan
där alla som vill kan spela
beachvolleyboll och beachhandboll.
I Växjö kommun finns många badplatser.
De största är Evedalsbadet och Arabybadet.
Det finns 11 elljusspår runt om i kommunen.
Det populäraste spåret finns i Fyllerydskogen.
Där finns olika långa spår att gå eller springa i.
På vintern kan man åka skidor där.
Om du vill veta mer om idrott och motion
i Växjö kan du ringa oss.
Telefon: 0470-410 00
E-post: info@vaxjo.se